Ik ben zeer vereerd, dat Museum Hindeloopen mijn schilderij 'Titus, de schilderjongen' heeft aangekocht voor de permanente collectie. (olieverf op linnen, 80 x 57 cm.)
Titus is al de 4e generatie echte Hindelooper schilders. Hij werkt op dit doek als schilderjongen aan een schommelwieg. Je ziet een haard met blauw tegeltableau van R. Oswald (Harlingen) en tegen de wand een typisch Hindelooper klaptafel. Zowel de wieg, het tableau als de tafel zijn eigenlijk schilderijen in een schilderij. Door Gabriëlles portret ontstaat er een artistieke verbinding tussen Vermeer uit Delft en de ‘Friese Vermeer’.
In het kunst- en mienskip project ‘FrIIslân door de ogen van Vermeer’ zie je genomineerde buurten en markante bewoners uit de elf Friese steden in een innovatieve setting à la Vermeer, geschilderd door Randolph Algera & Gabriëlle Westra.
In de stadsgezichten keren verschillende elementen uit het oeuvre van Vermeer terug. Vaak herkenbaar, soms wat vervreemdend. In de portretten is de inspiratie van ‘de meester van het licht’ ook goed te zien. Maar het zijn tegelijk portretten die uitdrukken hoe de markante persoonlijkheden op het doek zich met hart en ziel inzetten voor de samenleving. Zo ontdekten de kunstenaars ook het eigenlijke thema van dit project: het verlangen naar verbinding. Verbinding tussen traditie en vernieuwing, fantasie en realiteit, individu en gemeenschap, maar ook tussen Vermeer en henzelf als eigentijdse kunstenaars.
Ik bin tige fereare dat Museum Hylpen myn skilderij 'Titus, de skilderjonge' kocht hat foar de fêste kolleksje. (oalje op linnen, 80 x 57 sm.)
Titus is al de 4e generaasje echte Hylpen skilders. Op dit doek wurket er as skildersjonge op in skommelwidze. Do sjogst in kachel mei in blau tegeltableau fan R. Oswald (Harns) en in typyske Hylper klaptafel tsjin de muorre. De widze, it tableau en de klaptafel binne eins skilderijen binnen in skilderij. It portret fan Gabrielle makket in artistike ferbining tusken Vermeer út Delft en de 'Fryske Vermeer'.
Yn it keunst- en mienskipprojekt 'FrIIslân troch de eagen fan Vermeer' sjogst nominearre wiken en markante ynwenners út de alve Fryske stêden yn in fernijende setting à la Vermeer, skildere troch Randolph Algera & Gabriëlle Westra. Ferskate eleminten út it oeuvre fan Vermeer komme werom yn de stedsgesichten. Faak werkenber, soms in bytsje frjemd. De ynspiraasje fan 'de master fan it ljocht' is ek dúdlik te sjen yn de portretten. Mar tagelyk binne it portretten dy't útdrukke hoe't de opfallende persoanlikheden op it doek har mei hert en siel ynsette foar de maatskippij. Sa ûntdutsen de keunstners ek it eigentlike tema fan dit projekt: de winsk nei ferbining. Ferbining tusken tradysje en ynnovaasje, fantasy en realiteit, yndividu en mienskip, mar ek tusken Vermeer en harsels as hjoeddeiske keunstners.